Benarkah Kuat Berangan Punca Jerawat Timbul?



 


Penulis: Yati Rahim

Benarkah Kuat Berangan Punca Jerawat  Timbul?


 Bagaimana jerawat timbul pada wajah anak remaja anda?


 Ia terjadi apabila lubang kecil di permukaan kulit yang disebut pori-pori tersumbat. Tiap pori merupakan pembuka liang yang disebut folikel. Di dalam folikel terdapat rambut dan kelenjar minyak. Kebiasaannya, kelenjar minyak membantu melembapkan kulit dan menyingkirkan sel kulit mati.

Namun ketika kelenjar tersebut menghasilkan minyak yang berlebihan, pori-pori menjadi tersumbat oleh timbunan kotoran dan bakteria. Penyumbatan ini disebut sebagai komedo. Permukaan sumbatan ada yang berwarna putih (disebut whiteheads) atau gelap (disebut blackheads). Whiteheads berupa pori yang tersumbat yang tidak mempunyai bukaan, sementara blackheads berupa pori yang terbuka dan mempunyai permukaan gelap.

Jikalau pecah, maka isi yang terkandung di dalamnya termasuk minyak dan bakteria akan tersebar ke sekeliling dan menyebabkan reaksi peradangan (inflamasi). Jika peradangan terjadi jauh di dalam kulit, jerawat membesar dan mengeras serta terasa sakit.

Jerawat akan muncul di wajah, leher, dada, punggung; dan bahu. Perubahan hormon tubuh juga akan mencetuskan timbulnya jerawat. Umumnya perubahan hormon ini terjadi pada remaja (baik anak laki-laki maupun anak perempuan); wanita dan anak perempuan pada 2-7 hari sebelum datang haid; wanita hamil; dan pesakit pengguna ubat tertentu seperti kortison, steroid, testosteron, estrogen dan fenitoin. Mereka yang disebutkan di atas memiliki faktor risiko untuk mengalami jerawat.

Adapun faktor risiko yang lainnya meliputi sentuhan langsung dengan produk untuk rambut atau kosmetik yang mengandungi minyak; riwayat keluarga berjerawat di mana jika orang tua berjerawat maka anak mungkin juga akan berjerawat.


Berbeza dengan pemikiran kebanyakan orang, makanan hanya memiliki sedikit pengaruh pada jerawat. Kuat berangan pun bukan sebab jerawat timbul!
Menggosok kulit terlalu keras atau membersihkan kulit dengan sabun atau bahan kimia yang berpotensi mengakibatkan radang kulit menjadikan jerawat bertambah parah.
Dapatkan produk mengatasi jerawat anda sekarang!
Sabun Madu Kelulut Ori Dengan Propolis Jet Farm - RM18.00
Terus Guna sabun walaupun jerawat makin timbul. Ia tindak balas biasa.







































Amalkan meminum Madu Kelulut Ori Jet Farm untuk kecantikan dan kesihatan wajah dan tubuh anda pada masa akan datang.




Untuk membeli produk: 


HUBUNGI:


Ladang Jet Farm

wassap: 012-3471962 (Norhayati Rahim)









 

Ulasan